Lumpuh otak tapi hafal 30 juzuk al-Quran, video anak ini buat ramai menangis

JIKA diceritakan kepada kumpulan doktor, mereka tentu menganggapnya sesuatu yang mustahil.

Namun, itulah keistimewaan yang dimiliki seorang anak yang menderita penyakit lumpuh otak (Cerebral Palsy), tetapi mampu menghafaz 30 juzuk Al-Quran tanpa gagal.

Ketika orang menyangka daya pemikirannya menjadi terbatas dan perlahan, namun ramai terpegun melihat bagaimana kanak-kanak bernama Naja ini memiliki ‘kuasa’ luar biasa.

Ketika diuji keupayaan hafazannya, di dalam fikirannya umpama terhampar lembaran demi lembaran kitab suci itu.

Naja berusia 9 tahun dari Nusa Tenggara Barat, Indonesia merupakan salah seorang peserta Hafidz Indonesia 2019.

Menerusi video yang dimuat naik di Youtube, hanya sepotong ayat yang disebutkan oleh juri, Naja mampu meneka surah dari ayat tersebut hingga halaman keberapa.

Walau beberapa kali diuji, kesemua jawapan tetap diberikan tepat menyebabkan ramai yang merasa kagum hingga mengalirkan air mata.

Menurut ibunya, Naja pada mulanya dilahirkan normal.

Kedua-dua ibu bapanya tidak mengetahui keadaan Naja sehinggalah dia disahkan oleh doktor mengalami ‘celebral palsy’ iaitu kelumpuhan otak setelah perkembangannya tidak seperti bayi lain.

Ibunya sama sekali tidak menyangka dengan kekurangan yang dimiliki Naja, dia mampu menghafaz Al-Quran dalam tempoh yang cepat.

Malah, halaman demi halaman dalam setiap surah juga tidak pernah diajarkan kepada anak itu.

Comments

PERINGATAN:

New Malaysian Post tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.


comments