Ringgit jatuh ke paras terendah sejak 1998 pagi ini

21

 

MATAWANG ringgit jatuh ke paras terendahnya sejak 1998 pagi ini, sekaligus menyaksikan penurunan lapan minggu berturut-turut ketika harga minyak dan situasi politik dikatakan mempengaruhi pengaliran keluar modal dari pasaran.

Ringgit jatuh 1.4 peratus kepada 4.067 berbanding dolar pada 9.56 pagi ini menjadikan penyusutan sehingga 3.6 peratus minggu ini. Sementara di New York harga minyak jatuh 0.4 peratus pada penutup dagangan, menghampiri paras terendah sejak 2009.

Dana asing juga dilaporkan telah menarik balik modal sehingga US$3 bilion tahun ini dipercayai ekoran perkembangan semasa di negara ini.

Sebagai negara pengeksport, Malaysia dikatakan menerima kesan dari harga komoditi yang rendah dan penilaian semula matawang Yuan oleh China minggu ini.

Bank Negara dalam pengumuman pada Khamis berkata Keluaran Dalam Negara Kasar, KDNK,  mencatatkan pertumbuhan 4.9 peratus pada suku kedua tahun ini selepas mencatatkan pertumbuhan 5.6 peratus pada suku sebelumnya.

Comments

PERINGATAN:

New Malaysian Post tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.


comments